Hoe gaat het met je? De vraag die menselijk en statistisch het verschil maakt

Mensen die aangeven drempels naar werk te ervaren, hebben met de inzet van standaard interventies 50% tot 100% minder kans werk te vinden. Andersom geldt hetzelfde: mensen die wel lekker in hun vel te zitten, hebben significant meer kans op werk.

Actueel inzicht in deze en een veelvoud aan andere persoonlijke kenmerken, stelt het werkplein daarom in staat om enorme stappen te zetten om beschikbare middelen effectiever en efficiënter inzetten.

Actueel inzicht in veranderende persoonlijke situaties

Niet iedereen heeft evenveel kans op het vinden van werk. En door veranderingen in bv. je persoonlijke situatie, veranderen deze kansen voortdurend. Want je persoonlijke kenmerken bepalen voor een groot deel wat je kansen op werk zijn, maar dus ook wanneer je kansen hebt.

Zieke mensen stromen niet uit met CV workshops

Want naast de (relatief) statistische gegevens als geslacht, NAW, opleiding, bepalen veel meer factoren wat op welk moment haalbaar voor je is. En daarbij ook wat nodig is om de gestelde doelstellingen te realiseren.

Zo laat de data over een groep van 120 respondenten zien dat op het moment dat voor de mensen van wie een of meerdere ‘negatieve’ kenmerken zoals fysieke klachten, analfabetisme en persoonlijke problemen bekend zijn, de daadwerkelijke uitstroom van een gemiddelde van 20% daalt naar 0%.

Drempels & uitstroom

Figuur 1: gemiddeld uitstroom % afgezet tegen uitstroom % bij geregistreerde kenmerken

Toch zijn deze variabele kenmerken vaak niet in beeld of direct beschikbaar. Want ‘hoe gaat het met je?’, wordt niet vaak genoeg aan mensen in de bijstand gesteld. En als de vraag wel gesteld wordt, wordt het antwoord hierop beschreven in een dossier waardoor het in geen enkel overzicht terug te vinden is.

Door het gebrek aan actueel inzicht dat hierdoor ontstaat, worden deze mensen vaak wel door de dure molen gehaald met het doel om ze werk-gerichte interventies aan te bieden. Met gefrustreerde werkzoekenden en een uiterst ineffectieve inzet van dure middelen en interventies tot gevolg.

Vraag vaker de juiste dingen. Zorg dat je deze informatie digitaal beschikbaar hebt.

Zet daarom digitaal in om je te ondersteunen om mensen vaker te vragen hoe het gaat EN deze informatie in een bruikbaar formaat op te slaan. Gebruik email, app, sms, telefoon in combinatie met persoonlijke gesprekken om vaker contact te hebben en mensen in beeld te houden. Registreer daarbij kenmerken in plaats van, of met dossiers, om overzicht op en inzicht in je bestand te creëren.

Figuur 2: frequent uitvragen hoe het gaat via app, sms, telefoon en face-to-face geeft actueel inzicht en overzicht.

Verhoogde effectiviteit met doelstellingen en interventies op maat

Want op het moment dat je wel een actueel overzicht over de relevante kenmerken van de mensen in je bestand hebt, ben je beter in staat om haalbare en realistische doelstellingen op maat aan te bieden. Op het moment dat je dit ondersteunt met soortgelijke interventies, stijgt direct de slagingskans van de interventie.

Als gevolg voelt je klant zich meer gezien en verbeteren de resultaten van je werkplein aanzienlijk. Dat is de win-win van persoonlijke digitale aandacht.

Ook de succesratio’s van je interventies kun je afzetten tegen enkele of een verzameling van kenmerken. Door hier actief op te analyseren en optimaliseren, vergroot je de effectiviteit van je middelen. Hierover meer in ons volgende blog.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s