Geen inzicht meer in je klanten? Iedereen weer in beeld!

8TING maakt de werkelijke stand van zaken van willen en kunnen inzichtelijk door actuele mogelijkheden, drempels, harde en zachte kenmerken in kaart te brengen. Ons doel? Mensen zien en in beweging brengen!

Maar hoe breng je een grote groep werkzoekenden in beeld als je ze eigenlijk al een tijdje  in letterlijke en figuurlijke zin niet meer gezien hebt?

Met 5 uitgangspunten grote groepen werkzoekenden weer in beeld krijgen

8TING hanteert de volgende uitgangspunten om met weinig middelen grote groepen mensen weer in beeld en in beweging te krijgen:

  • gebruik bestaande data als haakje voor interactie, niet om mensen uit te sluiten
  • vraag het!
  • gebruik digitale middelen & ervaringsgetallen voor schaalbare aandacht
  • benader mensen zo persoonlijk nodig voor meer respons en interactie
  • creëer overzicht over overeenkomsten in behoeftes en kernmerken van mensen

Gebruik direct overzicht op bestaande data als aanleiding voor interactie, niet voor uitsluiting

In veel gevallen wordt historische data gebruikt om mensen uit te sluiten van interactie. De praktijk leert echter dat historische data vaak niet betrouwbaar is omdat deze vanuit een eenzijdig perspectief is ingegeven, of simpelweg niet meer actueel is.

Het vervolgens overzichtelijk beschikbaar stellen van de hoogstnoodzakelijke data (bv. uitkering: ja, vrijstelling: nee, onder bewind: ja/nee) uit de verschillende systemen, is cruciaal om de werkcoach in staat te stellen om met zeer weinig effort op basis van overzicht te bepalen in welke gevallen extra inzicht nodig is.

screen-shot-2016-11-25-at-12-29-50

Breng willen en kunnen van werkzoekenden in kaart door het ze persoonlijk te vragen

Om mensen snel weer in kaart te krijgen, is het zinvol om te weten wat nu hun huidige drempels en mogelijkheden naar werk zijn als het gaat om willen en kunnen. Hoe je dat komt te weten als de data in het dossier niet betrouwbaar of valide is? Simpelweg door te vragen.

En dat kan voor een groot deel digitaal.

Gebruik digitale middelen en ervaringsgetallen: verdubbel de efficiëntie van je proces

Als het lang geleden is dat u uw klanten goed in beeld heeft gehad, leert de ervaring dat bij een uitnodiging met een milde toonzetting 75% van de doelgroep zich afmeldt of helemaal niet op komt dagen. Het versturen van een geautomatiseerde SMS ter herinnering aan de afspraak verlaagt dit percentage met minimaal 25%. Het aantal gelezen emails neemt naar aanleiding van een verstuurde SMS toe met 50%.

sms-8ting

Daarnaast kun je je ervaringsgetallen meenemen in je planning. Op deze manier kun je ook met een positieve insteek grote groepen voor bijeenkomsten uitnodigen, terwijl je voor de verwachte ‘conversie’ tijd reserveert. Voor de rest van de groep heb je ook een zeer relevant haakje voor aandacht gekregen. Opvolging van deze groep met een automatische SMS – ‘we hadden een meeting, maar je was er niet, neem aub contact met me op’, resulteert in sommige gevallen tot 50% van de mensen die zich alsnog binnen 24 uur meldt.

Benader mensen zo persoonlijk mogelijk

Mensen willen gezien worden. Dit doe je niet op het moment dat je alleen informatie vanuit je eigen perspectief stuurt. Dat je alleen vertelt wat jij wilt. Mensen komen in beweging op het moment dat ze het idee hebben dat zij informatie ontvangen die relevant voor hun specifieke situatie is. Dit begint bij het simpelweg adresseren van mensen met hun voornaam (tot 20% meer acties in en/of door de email) en creëert nog betere resultaten door actief in te gaan op mogelijkheden, harde & zachte kenmerken, houding, gedrag & drempels die iemand aangeeft te hebben.

Overzicht over overeenkomstige kenmerken schept kansen voor schaalbare aandacht

Een misvatting is dat persoonlijk aandacht altijd arbeidsintensief moet zijn. Door persoonlijke behoeftes in kaart te brengen, kun je op basis van dit inzicht mensen met overeenkomstige behoeftes bijeen brengen. Zowel digitaal als offline.

screen-shot-2016-11-25-at-15-11-44

Dit geeft je direct de volgende voordelen:

  1. Je kunt (geautomatiseerd) middelen en contactmomenten gericht op de specifieke drempels van een persoon inzetten (emailings, smsjes, taallessen, empowerment trainingen, etc.)
  2. Je plukt de vruchten van de efficiëntie van de groepsbenadering
  3. Je brengt mensen met overeenkomstige drempels met elkaar in aanraking

Mensen lopen vast en instroom wijkteams volgt: niet nodig!

Door tijdsdruk van werkcoaches en werkzoekenden die de weg naar het Werkplein niet meer weten te vinden, dreigen mensen uit beeld te raken. Er ontstaat ruimte voor duikgedrag en mensen die wel gezien willen worden zie je niet meer. Mensen raken zo letterlijk en figuurlijk uit beeld of haken niet meer aan: er is geen aansluiting meer met wat ze nodig hebben.

Gevolg? Mensen bewegen niet meer en krijgen geen mogelijkheden meer aangereikt waarmee ze wel weer in beweging kunnen komen. Hierdoor neemt de afstand tot de arbeidsmarkt verder toe. En wordt het alleen nog maar moeilijker om dat eerste stapje weer te zetten, zeker als je het alleen moet doen.

Het eindresultaat is uiteindelijk dat we het overgrote deel van de mensen binnen het ‘werkplein-bestand’ uiteindelijk gaan zien instromen in de wijkteams. Maar dit is in veel gevallen helemaal niet nodig. Want aandacht creëert beweging.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s