Door aandacht weten we dat 64% nu niet kan of wil. Volgens het systeem was dit slechts 3%.

Als het gaat om mensen in beweging te krijgen, gaat het in eerste instantie om erkenning. Want mensen willen gezien worden om wie ze zijn en wat zij ervaren. Dus het is zaak te kijken vanuit wat nu het perspectief van de werkzoekende is. Want het andere perspectief blijkt meestal niet te kloppen.

64% kan of wil nu niet. Van slechts 3% wisten we het.

Als reactie op 2 schriftelijke uitnodigingen voor deelname aan het standaard 8TING programma, gaf uiteindelijk 64% heel concreet aan op de korte termijn zwaarwegende redenen te hebben om niet te kunnen of willen doen aan een programma. Laat staan het vinden van werk.

Van slechts 3% van alle genodigden wisten we dit al omdat zij ook daadwerkelijk een vrijstelling hadden. Was deze vraag niet gesteld, waren we er van uitgegaan dat ook deze 61% van de doelgroep actief wil en kan zoeken naar werk.

Aandacht geven, vasthouden en bewegen

Dit nieuwe inzicht in de actuele drempels naar werk en het gedrag van deze mensen, biedt voor de werkcoaches een directe aanleiding om:

  • Gericht en met hoge relevantie het contact te zoeken met werkzoekenden
  • Op basis van behoefte, persoonlijke (digitale) aandacht te geven
  • Op basis van overeenkomsten in ervaren drempels en/of gedrag mensen met elkaar te verbinden
  • De werkzoekende na het eerste contact (digitaal) vast te houden
  • Op basis van werkelijke behoeftes middelen en/of programma’s in te zetten
  • Gericht te sturen op beweging naar een of meerdere persoonlijke doelen

61% kansen voor persoonlijke aandacht

Want zoals gezegd is er bij 61% van de doelgroep een directe kans voor persoonlijke aandacht en daarmee een kans voor het creëren van beweging gecreëerd. De verdeling van het willen en kunnen is in de onderstaande grafiek afgebeeld.

Screen Shot 2016-08-30 at 15.01.44

Afbeelding 1: statusverdeling werkzoekenden nav 2 uitnodigingen

Gewenste situatie, systeemstatus en zelfdiagnose

Zoals gezegd was slechts 3% van de totale groep daadwerkelijk vrijgesteld. Maar waar 43% van de doelgroep zich totaal niet meldt (wil niet) en daarnaast nog eens meer dan 20% aangeeft niet te kunnen, is het gat tussen gewenste situatie, systeemstatus en de werkelijkheid enorm.

Alleen door het geven van aandacht sluit je het gat tussen perceptie en werkelijkheid. De inzet van digitale middelen biedt mogelijkheden om schaalbaar en reproduceerbaar te doen.

De gedacht is vaak dat het in beeld brengen van mensen ontzettend veel tijd kost. Je hoeft echter niet alle dossiers door te lezen om te weten te komen hoe het met mensen gaat. Lees daarom in onze volgende post welke methodes je toe kunt passen om snel en efficiënt je werkzoekenden bestand weer in kaart kunt brengen:

Volgende post: Met minder dossier en meer actie mensen weer in beeld

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s